رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: برجام يک تعهد است و بايد روند قانوني خود را در مجلس شوراي اسلامي طي کند.
به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار، آيتالله محمد يزدي رئيس مجلس خبرگان رهبري در هجدهمين اجلاس خبرگان رهبري که صبح امروز سهشنبه در مجلس قديم شوراي اسلامي برگزار شد، با بيان اينکه عرايض بنده در دو بخش خواهد بود، بخش اول را به مسئله حاکميت الهي اختصاص داد و اظهار داشت: آيات قرآن که درباره حاکميت و قضاوت کردن پيامبر (ص) آمده هم قرينه است و قضاوت نيز شاخهاي از ولايت و حکومت براي مؤمنان محسوب ميشود.
آيتالله يزدي ادامه داد: همه موجودات هستي از ذرات کوچک گرفته تا اجسام ديگر همچون آسمان و کرات و همه موجوداتي که سايه وجود بر سر آنها قرار دارد به طور الزام و قهري مسيري را که آفرينش براي آنها تعيين کرده و به سمت آن هدف طي ميکنند که آن همان ربوبيت تکويني ذات الهي است.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه انسان نيز موجودي مثل ساير موجودات است که از لحظه شکل گرفتن تا دوره تشکيل جنين، نوجواني، جواني، پيري و مرگ مفهوم اين نظام است، افزود: فقط انسان در بخشي از اعمال خود قدرت اختيار دارد و حتي پس از انجام آن نيز آثار اين مسئله قهري است و نميتواند آثار را برگرداند.
وي اين اختيار را امتياز درجه اول انسان عنوان کرد و گفت: طبعا وقتي انسان داراي اختيار است دو نتيجه هم دارد، از اين جهت قدرت تشخيص و خرد در کنار يکديگر گذاشته شده که انسان بتواند گزينه بهتر را انتخاب کند.
آيتالله يزدي تصريح کرد: انسان اگر فقط از تولد تا مرگ باشد با همين خرد ميتواند زندگي کند اما انسان از تولد تا بينهايت است و چنين انساني نميتواند تا پايان کار را ببيند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه در کنار خرد وحي به عنوان خرد مجسم بيروني به کمک انسان آمده است، خاطرنشان کرد: عقل پيامبر دروني انسان است و انسان موجودي مختار و آزاد بوده که کسي حق حاکميت بر او را ندارد.
وي با تأکيد بر اينکه حق تعيين سرنوشت به دست خود انسان است اما هيچکس جز آفريننده انسان حق حاکميت بر انسان را ندارد، خاطرنشان کرد: آفريننده انسان که نقش انسان را در جهان ميداند ميتواند برنامهاي براي او مشخص کند و اين خداوند است که حق حاکميت بر انسان را دارد.
آيتالله يزدي با بيان اينکه ملاک حق حاکميت خداوند بر انسان در حاکميت تکويني مالکيت و در حاکميت تشريعي علم خداوند است،افزود: اين دايره تشريع با وسعتي که از طريق وحي دارد اين حق مالکيت را به پيامبر (ص) خود ميدهد و پيامبر اسلام (ص) غير از اينکه رسول است، حاکم و رهبر و امام نيز هستند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه ائمه را موالي و حاکمين منصوب خداوند دانست و گفت: حضرت علي (ع) قبل از اينکه مردم در جريان قتل عثمان دور ايشان جمع شوند، ايشان امام و براي امامت منصوب بودند اما حضور مردم بهترين و تنهاترين امکان استيفا و بکارگيري اين قدرت است.
وي با بيان اينکه امام دوازدهم از طرف خداوند منصوب هستند و غيبت از اسرار الهي است، يادآور شد: به وسيله اين حق که به فقهاي عظام واگذار شده است، فقها براي به دست گرفتن حکومت مجعول و منصوب هستند.
وي ادامه داد: در زمان حکومت طاغوت نيز هر کدام از اين فقها اين قدرت الهي را در موارد مختلفي از جمله شئون حکومتي دخالت ميکردند اما وقتي شرايط بسط يد به وجود آمد ديگر فقها در مسائل حکومتي دخالت نميکنند اما فقيه حاکم مشورت ميکند و اين غير از شورا است چرا که تصميم با حاکم بوده و مشورت ابزار و کمک اراده تصميمگيرنده است.
آيتالله يزدي تصريح کرد: حضرت امام (ره) در جريان انقلاب در حاليکه حکومت نظامي بود، دستور ورود به خيابانها را دادند و اين دستور سختي بود اما چون ايشان حاکم شرعي بوده و از طرف خدا و پيامبر (ص) حکم داشتند، دستور حکومتي دادند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حضور زنان در ميدانهاي انقلابي خاطرنشان کرد: زماني که زنان در زمان انقلاب به ميدان نيامده بودند و برخي فقها شبهه ميکردند که اين مسئله بايد با اجازه پدر يا شوهر باشد اما امام گفتند که زنان به خيابانها بيايند و مرگ بر شاه بگويند و اين نيازي به اجازه شوهر يا پدر هم ندارد و اين مسئله شبيه دستور مهاجرت مهاجران به حبشه بود که يک دستور حکومتي محسوب ميشد نه ارشادي.
وي با بيان اينکه تصميم شورايي غير از نظر شورايي محسوب ميشود، يادآور شد: ولي فقيه، فقهي است که جامعالشرايط بوده و ويژگيهايي همچون قضاوت، زمانشناسي، تدبير، مديريت، دقت در امور و تشخيص زمان و مکان را دارد و ما الحمدالله امروز داراي نعمت فقيه بزرگوار آيتالله العظمي خامنهاي هستيم.
آيتالله يزدي با تأکيد بر واجدالشرايطي و دقت مقام معظم رهبري، گفت: همواره دقت ايشان براي ما روشنتر ميشود؛ دوران پس از امام کشور فراز و نشيبهاي بسياري داشت اما ايشان اين کشتي را به سلامت عبور دادند و ما تا به امروز در محيط امني در کشور جمهوري اسلامي و تحت حکومت ولايت فقيه زندگي ميکنيم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري در بخش دوم سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و با بيان اينکه اين مسئله مخالفان و موافقاني دارد، اظهار داشت: اولا بايد توجه کنيم که ما در جريان گذراندن يکي از مقاطع حساس هستيم که آيندگان درباره فعاليت ما قضاوت ميکنند و انشاءالله که اين قضاوت تقدير و تجليل باشد نه توبيخ.
وي با بيان اينکه مسئله برجام مسير قانوني خود را طي ميکند، به حضور رئيسجمهور در جمع اعضاي خبرگان اشاره کرد و گفت: در بحث برجام نيازي به امضا نيست چرا که وقتي تعهد باشد امضا لازم نيست.
آيتالله يزدي با اشاره به زحمات تيم مذاکرهکننده يادآور شد: درتاريخ مذاکرات ديپلماتيک ما نمونهاي اينچنيني نداريم که با اين دقت بتوانند بحث کنند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري تأکيد کرد: اين شبهه که چون امضا در کار نيست مجلس نبايد نظر بدهد از نظر قانون اساسي اينگونه نيست و اصل قانون اساسي شامل اين موضوع است. از اين رو مجلس حق دارد و در پايان هر چه مجلس و شوراي امنيت ملي بگويد ما تسليم هستيم.
وي تأکيد کرد: خود برجام نيز تعهدات را بيان کرده است و از سوي ديگر همانطور که رهبر معظم انقلاب نيز تصريح کردند ما بايد مراقب باشيم که اين برنامه سياست خارجي ما را تغيير نميدهد و ايران آمريکا را اولين دشمن خود ميداند.
آيتالله يزدي با تأکيد بر اينکه جنايات آمريکا قابل شمارش نيست به برخوردهاي ضد و نقيض و فتنههاي آمريکا در منطقه پرداخت و گفت: ما شاهد فتنههاي داعش در سوريه، يمن و برخي کشورهاي ديگر هستيم، آيا آمريکا با داعش ميجنگد يا به آن کمک ميکند؟
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به آمريکايي بودن سلاحهاي داعش نقشه آمريکا را ايجاد اختلاف و پراکنده کردن مسلمانان دانست و ادامه داد: بايد به آمريکا بگوييم خوابي را که براي ايران ديدهايد که کشور ما را بازار مصرف و مانند گذشته منبع درآمد کنيد و حکام خود را برگردانيد به گور خواهيد برد.
وي تأکيد کرد: اگر با دشمن درباره مسئله هستهاي مذاکره شده اين ربطي به روابط دوجانبه ندارد و نمي توان دم از روابط دو و سهجانبه زد و آهسته شرکتهاي آنها بيايند.